TIPS WAJAH CANTIK



TIPS KECANTIKAN WAJAH DIMALAM HARI


Assalamualaikum~~

Apa khabar semua, hopefully semua sihat dan dapat menjalani ibadah puasa dgn jayanya. So, harini Malyn nak share Tips kecantikan wajah di malam hari. Haa..korg mesti nk sentiasa kelihatan sihat dan cantik bukan? Sebagai wanita, kita sangat mementingkan kecantikan wajah. hehe! 

Malam hari adalah saat yang paling penting untuk merawat kecantikan wajah. Meskipun di malam hari kulit tidak terancam efek merosak dari sinar ultra violet, tetapi semasa anda tidur, kulit akan beregenerasi. Sel-sel kulit yang mati dan rosak akan digantikan dengan yang baru. Supaya prosesnya boleh berjalan sempurna. Jom semak tips berikut.

1.Bersihkan makeup dengan sempurna
Agar pori-pori terbuka dan kulit boleh beristirahat dari bahan kimia dalam kosmetik, sebelum tidur, bersihkan seluruh makeup di wajah dahulu. Gunakan kapas dan cleanser agar semua sisa makeup dpt dibersihkan dgn sempurna. Setelah itu, bilas wajah atau gunakan toner. Walaupun tidak mengenakan makeup, pastikan anda tetap membersihkan wajah, kerana aktiviti yang anda lakukan sejak pagi menyebabkan kuman dan kotoran menempel di permukaan kulit. Jika tidak dibersihkan, dikhuatiri timbul jerawat. 

2.Pakai pelembap
Saat tidur pun kulit tetap perlu pelembap. Ketika anda tidur, pori-pori kulit terbuka sehingga lebih mudah menyerap nutrisi daripada saat pagi dan siang hari. Anda boleh menggunakan krim malam yang sesuai untuk jenis kulit anda. Pilih yang formulanya ringan dan lakukan sapuan lembut semasa aplikasi supaya peredaran darah berjalan lancar.




3.Sediakan waktu untuk peresapan
Salah besar jika anda terus tidur setelah menyapu krim malam. Luangkan waktu setidaknya 20 minit agar nutrisi dalam krim sempat diserap kulit wajah. Jika tidak, ia akan melekat di sarung bantal!

4.Minum air putih
Tidak hanya dari luar, kelembapan kulit juga perlu dijaga dari dalam. Untuk itu minumlah segelas air putih sebelum tidur. Air putih dapat membantu menetralkan garam dan bahan-bahan tak sihat dalam makanan yang anda makan, sehingga kulit menjadi kusam. Tak ada salahnya kalau anda juga menambahkan mengambil vitamin E.

5.Ganti sarung bantal
Anda harus rajin mengganti sarung bantal, setidaknya seminggu sekali. Kenapa? Kerana bantal yang anda guna setiap hari adalah tempat ideal untuk berkembangbiaknya kuman. Sisa makeup di wajah serta minyak dan kotoran di rambut selama berhari-hari menempel di sana. Jika wajah anda yang sudah bersih menempel di sana, kuman dan bakteria tersebut akan berpindah ke kulit wajah.

6.Tidur berkualiti
Tidur cukup dan nyenyak adalah rahasia utama agar kulit tetap dalam kondisi prima. Pastikan waktu tidur anda cukup. Biasakan tidur tanpa membiarkan lampu menyala, kerana ia boleh merangsang hormon yang meregenerasi sel tubuh anda.

Nah, itulah 6 perkara yang harus anda lakukan di malam hari sebelum tidur agar kulit tetap menawan keesokan harinya. Selamat mencubaaaaaa…! :)

 SUMBER : Merdeka.com 



*Kalau nak tahu produk apa yg akak pakai boleh klik sini or terus je whatsapp akak k. Memang super duper BEST. 


#‎TipsSihatCantik

Malyn
0179088812
Shaklee Independent Distributor
'Help Your Self to Help Others'

*Till next post*
*Stay Tune*