KEPERLUAN AIR DALAM TUBUH DAN MANFAAT NYA

Manfaat Air


Orang dewasa biasanya memerlukan 8-12 gelas air sehari. Iaitu bersamaan dengan 2-3 liter sehari. Selain penghilang dahaga, air dapat menyembuhkan pelbagai jenis penyakit dengan cara mudah dan murah. Berikut merupakan beberapa manfaat yang akan diperoleh melalui pengambilan air yg cukup.

1. Melancarkan sistem pencernaan

Air yg cukup setiap hari akan melancarkan sistem pencernaan dan menghindari masalah sembelit. Pembakaran kalori juga akan berjalan dengan efisien. Juga membantu melambatkan tumbuhnya zat-zat penyebab kanser serta mencegah penyakit batu karang pada ginjal dan hati.

2. Perawatan Kecantikan

Apabila kurang minum air kosong, tubuh akan menyerap kandungan air dalam kulit sehingga menjadi kering dan berkedut. Air kosong juga dapat melindungi kulit dari luar, sekali gus melembabkan dan menyihatkan kulit.

3. Kesuburan

Pengambilan air yg cukup akan meningkatkan produksi hormon testosteron pada lelaki serta hormon estrogen pada wanita. Menurut kajian, jika seseorang mandi dengan air sejuk, maka peredaran darahnya akan lancar dan tubuh terasa lebih segar bugar. Mandi dengan air sejuk akan meningkatkan produksi sel darah putih dan kemampuan seseorg terhadap serangan virus. Bahkan, mandi dengan air sejuk pada waktu pagi dapat meningkatkan produksi hormon testosteron dan estrogen pada wanita. Sekali gus kesuburan serta daya seksual pun akan meningkat.

4. Sebagai ubat strok

Air panas bukan hanya digunakan untuk mengubati pelbagai penyakit kulit tapi juga berkesan untuk mengubati lumpuh yang disebabkan oleh strok. Hal ini kerana air dapat membantu memperkuat kembali otot-otot dan ligamen serta melancarkan sistem peredaran darah dan sistem pernafasan. Kesan panas itu menyebabkan pelebaran pembuluh darah, meningkatkan peredaran darah serta mencegah kekejangan otot, menghilangkan rasa sakit serta menenangkan fikiran. Kandungan ion-ion dalam air panas seperti magnesium, hidrogen karbonat dan sulfat membantu pelebaran pembuluh darah dan memudahkan peredaran darah, Selain itu, pH dalam air mampu mensterilkan kulit.

5. Kesan Relaks

Cubalah berdiri dibawah pancuran air dan rasakan kesan nya pada tubuh. Curahan air yg jatuh ke tubuh terasa seperti urutan dan mampu menghilangkan rasa letih. Bukan itu sahaja ketegangan otot dapat dilegakan dengan mandi air panas bersuhu sekitar 37 darjah celcius. Jika kaki terasa lenguh, kita sering dianjurkan untuk merendam kaki dengan air panas yg dicamput sedikit garam 

6. Menguruskan badan

Air kosong juga bersifat menghilangkan kotoran-kotoran didalam tubuh yang akan lebih cepat keluar melalui air kencing. Bagi yang ingin menguruskan badan, minum air panas sebelum makan merupakan satu cara untuk mengurangkan jumlah makanan yg diambil. Tambahan pula air tidak mengandungi kalori, gula atau lemak. Namun yg terbaik adalah minum air kosong pada suhu sederhana , tidak telalu panas dan tidak terlalu sejuk. 

Sumber: 
Buku bertajuk, 'ALLAH Doktorku; Wahyu Ubat Penyakitku' - Mukhlas Asy-Syarkani Al-Falahi

Salam Sayang,
malin
017.908.8812
xoxo