PAYUDARA BENGKAK - BENGKAK SUSU

Belajarlah dari pengalaman.


Ada yang masih berpantang? Berpantang bulan puasa mencabar juga tau. Hihi mampu tengok je juadah berbuka. Pernah merasa masa melahirkan Saif 3 tahun lepas.

Ok. Ada yang alami breast engorged tak?

Breast engorge atau bengkak payudara boleh melarat ya jika tak dirawat.

Antara punca breast engorge ini adalah:

1) Lekapan dan posisi yang tidak tepat, jadi penyusuan menjadi tidak effective. Bila bayi hanya menghisap pada puting, susu tidak dapat dikeluarkan dengan baik. Ini yang terjadi kepada saya dan Saif. Saif kurang kenaikan berat badan dan saya mengalami bengkak susu yang teruk.

My soleh boy
2) Bila supply melebihi demand. Ini terjadi apabila ibu yang masih berpantang, menyusukan bayi secara terus dan pada masa yang sama, mengepam juga. Jadi menyebabkan, permintaan menjadi double. Satu nak supply kat baby, satu lagi nak supply kat peti. Ini juga berlaku kepada saya. Seawal seminggu bersalin saya dah mula mengepam. Disebab kan breast bengkak tu, saya pam sebab saya fikir dengan pam tulah boleh selesaikan masalah breast engorge saya. Tapi tak. Sebaliknya ia memburuk kan keadaan.

3) Saluran tersumbat (blocked ducts). Saluran tersumbat juga boleh menyumbang kepada breast engorge. Saluran tersumbat mungkin boleh terjadi disebabkan point no 1, atau disebabkan pakaian dalam yang terlalu ketat, atau ada nipple bleb di saluran susu di nipple.

Apa terjadi jika keadaan ini tidak diuruskan dengan baik?

1) Mastitis
2) Breast Abscess

Nanti ada masa saya share apa itu Mastitis dan breast abscess.

Okay. Semoga bermanfaat.

Belanja gambar my 1st born, who taught me a lot. Sebab dia lah Umi upgrade diri. Improve knowledge. Alhamdulillah.

Seronok nya diaaaa...
Salam Sayang,